Lyd på Roskilde Festivals camps

Lyd på Roskilde Festivals camps

Det er nu omtrent en måned siden årets Roskilde Festival blev afholdt. Og som musik- og lydinteresseret  er det en vigtig begivenhed. Forberedelserne til festivalen blev skudt i gang allerede måneder før hegnet blev væltet, blandt andet med et anlægsprojekt. Da dagen jeg skulle af sted endeligt kom var det med store sommerfugle i maven, at jeg satte mig ind i bilen. En del timer senere ankom jeg til Roskilde og så var det ellers bare at pakke trækvognen. Anlægget fik selvfølgelig æresplads og så begyndte vi ellers vores tur mod indgangen. Her er det vist på sin plads at nævne at dette var min første Roskilde Festival og at jeg derfor ikke endnu havde nogen anelse om, hvor stor den egentlig er.

Ankomst

Da vi endeligt ankom til indgangen var der stopfyldt med mennesker, men også med musikanlæg. Jeg havde aldrig forestillet mig at så mange ville slæbe musik med. Eller hvor store nogle af disse anlæg var. Langt de fleste bestod af de evigt populære 6×9-enheder fra Thansen og bilforstærkere. Men der var stadig mange med både større og bedre enheder og forstærker.

Roskilde
Da ventetiden langt om længe var ovre, og jeg blev lukket ind, blev jeg mødt ved et mageløst syn. Jeg var på ingen måde blandt de første, der blev lukket ind, men da min lejr havde folk blandt de allerforreste, var jeg så godt som sikret en plads. Da jeg endeligt fik fundet vej til lejren og fik slået teltet op, var det på tide at få gang i anlægget. Anlægget er bygget med fokus på, at der skulle være lyd gennem hele festivalen, men efter få dage fortrød vi dette. For hvad nytter det at have musik til en hel festival, når nabolejren har et anlæg tre gange større en dit eget? Heldigvis fik vi skaffet os en bilforstærker som kunne spille væsentligt højere.

Festivalens anlæg

Gennem festivalen fik jeg set en masse forskellige anlæg, hvor af de fleste var rimeligt ringe, men der var dog et par stykker som skilte sig ud. Som sagt havde naboerne et anlæg, der mildest talt var meget imponerende. Ejeren af anlægget var en DTU-studerende, som jeg fik snakket en del med. Han fortalte, at hans to PA-højttalere, som fungerede som toppe, havde en følsomhed oppe i nærheden af de 100dB. Det betød, at de kunne spille voldsomt højt, og at man ikke kunne sove, når der blev spiller Rammstein klokken 8 om morgenen. Udover de to højttalere, som fungerede som toppe i hans system, havde han bygget sin egen subwoofer, der ved hjælp af en hornkonstruktion også kunne spille godt op.

Cerwin Vega

Cerwin Vega var, forståeligt nok, også rigt repræsenteret på festivalen. For et sæt Hi-Fi højttalere har Cerwin Vega for det meste en rimelig høj følsomhed. Desuden er de også anerkendt som nogle af de fedeste festhøjttalere man kan få, og fester var der masser af. Jeg stødte endda ind i en mand, som havde taget en almindelig ”hjemmeforstærker” med til sine Cerwin Vega. Det lyder umiddelbart måske mærkeligt, men han havde så også slæbt en 12V til 240V inverter med, så forstærkeren kunne sluttes til et bilbatteri.
Roskilde

Imponerende!

Først vil jeg meget gerne undskylde for motivet på anlægget, men dette var måske det mest imponerende anlæg på festivalen. Det fremgår måske dårligt af billedet men det var enormt. Det var så stort at om aftenen når der rigtig var gang i den kunne man stå ovenpå det og danse.
Roskilde
Fælles for alle disse anlæg var dog en ting. Alle som én lød de forfærdeligt. Når man er på festival er lydkvalitet ikke noget man skal bekymre sig om. Det, det i virkeligheden drejer sig, om er rå power.

Som førstegangs festivalgænger må jeg sige at jeg stadig er i ekstase over oplevelsen. Musikken var selvfølgelig fantastisk, men det er nu festivalatmosfæren, der tiltaler mig mest. Udover anlæg og musik bød Roskilde Festival selvfølgelig også på mange andre oplevelser. Man får lov til at komme væk fra hverdagens stressende ræs. Og man fik ikke mindst knyttet en masse nye venskaber og naturligvis også en tur i Roskildes egen Hi-Fi Klubben.
Af Magnus Høholt Kaspersen, 10-08-2011