Sådan bygger du et festivalanlæg

Sådan bygger du et festivalanlæg

FestivalanlægEt festivalanlæg er efterhånden et must, når man skal have en god lejr på en festival. Sommeren byder på mange festivaler landet over, som fx Skive, Skanderborg, Samsø og Roskilde festival for at nævne nogle få. Selv har jeg i år været på Roskilde Festival, og det var en meget god oplevelse. Forud for sådan en tur er der mange ting, man skal overveje, for eksempel hvad man skal få tiden til at gå med, når man sidder til Warm-up’en eller ikke lige orker at gå til koncerter. Hvis du nogen sinde har oplevet Roskilde Festival, har du helt sikkert set nogle af de kreative højttalerkonstruktioner, mange medbringer. Forud for Roskilde 2011 havde jeg sat mig for at bygge et festivalanlæg, og jeg vil her i DIY-guiden berette om nogle af de væsentlige overvejelser man skal tage i forbindelse med sådan et anlæg, samt vise hvordan jeg har bygget mit eget festivalanlæg.

 

Hvad skal det bruges til?

Alt afhængigt af hvad anlægget skal bruges til, skal man vurdere, hvor stort det skal være, samt hvor transportabelt. Desuden skal man overveje, hvordan man vil sørge for strøm til anlægget, samt hvor transportabelt det skal være. Jeg besluttede mig for at højttalere skulle kunne bæres af 2 mand, og fungere som en oversized boomblaster.

Forstærkerfestivalanlæg

Da mit festivalanlæg ikke var beregnet til stor fest, man snarere baggrundsmusik i vores camp, besluttede jeg mig for at bruge en Lepai TA2020+ Class-T forstærker. Den er baseret på Tripaths 2020 chip. Forstærkeren kan fås her på hjemmesiden, og er både billig, og perfekt til hvad jeg skulle bruge den til. Fordelene ved denne forstærker er, at den er både lille og strømsvag. Den er rated til 2x25W i 4 Ohm, og har en tonekontroller, hvilket også er en god ting. Den primære ulempe ved den er, at den ikke kan spille op til stor fest, men mere om det senere.

 

Strømkilde

En klafestivalanlægssiker på festival er bilbatterier, men der findes mange andre alternativer. Her gælder det om at være kreativ og nytænkende.

Mange er fx begyndt at bruge solceller, og jeg har også set eksempler på folk, der genererer strøm ved at cykle på en cykel tilsluttet anlægget. Ikke-genopladelige løsninger er dog heller ikke helt dumme. Jeg havde stor succes med nogle ”batteripakker”, som bestod af tre serier med hver især 8 helt almindelige AA batterier. Når man serieforbinder 8 batterier med 1,5V, bliver spændingen 8*1,5V=12V, hvilket er perfekt til tripath-forstærkeren, der kører på 12V (ca. 9V-14V). Ved at parallelforbinde mine 12V-serier, øges strømstyrken (A), samt batteripakkens levetid (Ah). Jeg har også lige samlet en batteripakke bestående af D-batterier – 8 i serie.

festivalanlægfestivalanlæg

Bilbatterier kan fås mange steder, som fx thansen, hvor et 55Ah batteri kan fås for omkring 500 kroner. Et bilbatteri holder i lang tid, og kan som regel levere flere ampere end  mange andre løsninger. Ulemper forbundet med et bilbatteri er først og fremmest størrelsen og vægten. Og så er der også rigtigt mange ampere i sådan et batteri – så
man må tage nogle sikkerhedsforanstaltninger. Jeg har brugt 13A ledning i alle strømførende ledninger i mit system – bortset fra det gule og grønne kabel på billedet under; det er 16A ledning til større husholdningsinstallationer som fx komfurer, ovne osv. På de ledninger er der sat en ”circuit breaker” til 10A. Den er smartere end en glassikring, da den har en knap, der blot skal trykkes ind når den er ”sprunget”, og så er den klar til brug igen.

Enheder, delefiltre & konstruktion

De enheder jeg har brugt, er nogle billige enheder fra Elektronik Lavpris i Århus, og har en SPL/1W (1m) på 94 dB. Det vil i teorien sige, at når de tilføres 1W, spiller de 94 dB (1 meter fra enheden). Når effekten fordobles, vil lydstyrken fordobles, hvilket er det samme som en stigning på tilnærmelsesvis 3 dB.  Til sidst skal der også tages højde for, at der i min højttaler er to kanaler og to sæt enheder, hvilket også vil fordoble lydstyrken (øge den med 3 dB). Så der skal i teorien kun bruges 2x2W for at opnå 100 dB.

Man kan også eksperimentere med forskellige konstruktioner for at optimere lyden i sit anlæg. I mit tilfælde nøjedes jeg med en forholdsvis simpel konstruktion med basrefleks. Basrefleksen har jeg ikke regnet på overhovedet, så det kan jeg desværre ikke gøre mig klog på – og hvad angår delefilter, så gælder det samme. Jeg valgte et sæt tovejs delefiltre med delefrekvens på 2500 Hz. Basrefleksen blev testet i forskellige længder, og til det brugte jeg nedløbsrør med ydre diameter på 75 mm.

Elektronikken

Det allerførste jeg gjorde, var at ordne elektronikken indvendig. Jeg brugte en madkasse fra IKEA, som jeg udstyrede med tre kontakter, en sikringsholder til glassikringer samt et cigarstik, som det man finder i biler. Cigarstikket er primært til opladning af mobiltelefoner og iPods, men kan stort set bruges til alt, man nu bruger i sin bil. ”Sikringsboksen” er forbundet sådan her:festivalanlæg

Det ser sådan ud i virkeligheden:

festivalanlæg

festivalanlæg

Tip: byt ikke om på plus og minus, da det drejer sig om jævnstrøm – hvis du gør det, kan du meget vel ende med at brænde din forstærker af!

Fra forstærkeren er der derefter trukket ledninger til delefiltrene, og videre til enhederne, som beskrevet på delefilteret. Undgå at bytte om på faserne mens du trækker kablerne ud til enhederne fra forstærkerne igennem delefiltrene.

Jeg bruger piezo-diskanter, så der er egentlig ingen grund til at bruge et delefilter til at fjerne de lave frekvenser. Jeg kunne derimod godt bruge en modstand for at dæmpe diskanterne lidt. Hvis man bruger piezo-diskanter, kan man altså nøjes med en spole til at skære diskanten fra ens bas/mellemtoneenheder. Dette var bare lettere – da delefiltrene her var på tilbud, og mit budget ikke var særligt stort.

Kassen

festivalanlægSelve konstruktionen er bygget i 21 mm tagkrydsfiner. Materialet er vandtæt, og bagefter malet med akrylmaling. Desuden er alle samlinger limet sammen, hvorefter kassens indre hjørner er fuget til. Ud over at gøre kassen vandtæt, gør dette den også lufttæt, så man får lyden derhen, hvor man vil have den.

Pladerne er savet ud med en rundsav, og derefter samlet.

Rumfanget af kassernes bas- og mellemtonekamre er baseret på andre 8”-højttaleres rumfang, og er reelt et skud i tågen.festivalanlæg

Selve konstruktionen minder om konstruktionen af en centerhøjttaler, med diskanten i midten. Forskellen her er
dog, at der er to diskant-enheder – en fra L- og en fra R-outputtet på forstærkeren. Dette gør, at man ikke får et rigtigt stereobillede, men det er heller ikke det vigtigste på en festival. Så længe det lyder OK!

Transport

Transport er en væsentlig ting, der ikke skal undervurderes. Hvis du bygger et meget stort anlæg, kan du ikke få det med i busser og toge, og har derfor måske brug for en bil /trailer. Så tænk projektet igennem inden du begynder på det! Eksempelvis, mødte jeg på festivallen nogle fyre, der havde bygget en konstruktion på lidt over et halvt ton – 600 kg. Det havde de kørt til indgangen med en traktor, hvorefter de havde været en del mennesker om at skubbe det hen til deres camp.

Konklusion

Når sådan en festival er overstået, og man kommer hjem, får man selvfølgelig blod på tanden. Man får lyst til at bygge noget større og bedre til året efter – og det kommer jeg i hvert fald til. Så bliver man nødt til at se tilbage på hvordan det var – gode og dårlige ting:

  • Det er meget fint, at ens festivalanlæg kan spille 400 timer på de batterier du har med, men hvis ikke det kan spille højere end naboens, kan du lige så godt slukke for det. (Jeg fik en ven til at komme med en bilforstærker et par dage efter festivallen var startet, for at kunne spille noget højere)
  • Batterilevetid er et problem; systemet skal effektiviseres.

 

Med disse ting i baghovedet, skal jeg til at overveje næste års festivalanlæg. De største forskelle kommer til at være:

  • Jeg regner med at skulle bygge en kasse identisk med den, jeg allerede har bygget, hvorefter jeg vil udskifte samtlige enheder til nogle med en højere SPL/1W. Så har jeg to identiske højttalere, der kan bruges separat som portable systemere, eller fungere som ”toppe” i et større system.
  • Jeg skal have en sub – et kæmpe monstrum. Har fundet en passende enhed med en følsomhed på 100dB/1W, så det skal der eksperimenteres med.
  • Hornkonstruktioner; skal ikke undervurderes – skal også inddrages i eksperimentet.
  • Tripath; de små forstærkere virker OK, men kan de større versioner levere hvad de påstår de kan? Endnu en ting, der skal inddrages i næste års projekt.

Som sagt er dette mit første festivalanlæg overhovedet. Jeg vidste ikke hvad jeg byggede det til, da det også er min første festival. Men næste år er jeg parat!

Håber dette har givet nogen af jer lyst til at prøve selv. Held og lykke med det!

festivalanlæg

Af Christian Westmark 09-08-2011